Collectie-item

Primula

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

installatie bestaande uit een wandsokkel (a), een vaas (b) en een geplooid onderdeel (c), in overwegend groen, roze, geel en blauw tinten Wandsculptuur van geglazuurd aardewerk, opgebouwd uit drie onderdelen: een wandsokkel (a), een vaas (b) en een onderdeel in de vorm van een geplooide waaier (c), dat los in de vaas geplaatst kan worden. Het geheel heeft de lichtgrijze kleur van de klei behouden, waarover met verschillende kleuren een vlekkerige, abstracte schildering is aangebracht. Deze bestaat overwegend uit de kleuren groen, roze, geel en blauw. De sokkel heeft een halfronde basis en een wandsteun, bestaande uit een grote centrale welving, met wederzijds kleine afgeronde uitstulpingen. De vaas heeft de vorm van een brede kom met twee gewelfde handvaten en een voet, die op de sokkel rust. Het waaiervormige onderdeel suggereert een geplooide stof. De tuitvorm van dit onderdeel verwijst net als de titel van de sculptuur naar de sleutelbloem, of Primula. De vaas is altijd een belangrijk uitgangspunt geweest in de productieve carrière van schilder en keramist Betty Woodman (Norwalk, Verenigde Staten, 1950). In veel van haar werk slaat zij een brug tussen gebruiksvoorwerp en kunstobject. Een bekende vorm in haar oeuvre is de zogenaamde ‘pillow pitcher’, een opgeblazen vaas. Woodman houdt van het grote gebaar, in zowel vorm als decoratie. Haar schilderwerk wordt gekenmerkt door een rijkdom aan kleur en beweging, waarmee ze verwantschap toont met het abstract expressionisme. Woodman is niet alleen een belangrijke vertegenwoordiger van deze van oorsprong Amerikaanse stroming; ook geldt zij als een van de belangrijkste Amerikaanse keramisten. Haar werk ontwikkelde zich van productiewerk op de draaischijf tot unieke monumentale vazen en wandsculpturen.