Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

okerkleurig vaasje met bruin, zwart en groen gevlekt en gespikkeld glazuur Kleine vaas van aardewerk met een cirkelvormige bodem. De onderste helft heeft een regelmatige, naar het midden toe iets uitdijende vorm. In het midden van de vaas ontstaat een rand door het contrast met de bovenste helft. De bovenste helft is smaller en rechter en heeft tegen het midden aan een regelmatige rij deuken. Het geheel is geglazuurd, bruingeel van kleur en voorzien van zwarte en donkergroene vlekken en spikkels, onregelmatig verspreid over het hele oppervlak. De keramist George Ohr (Biloxi/USA, 1857 - Biloxi/USA, 1918) onderscheidde zich van zijn vakgenoten, met groteske details en toevoegingen aan zijn keramiek. Zij namen hem daarom amper serieus. Zijn vormen waren te overdreven en de toevoegingen (zoals rare wezens) te excentriek. Zijn humoristische objecten, die Ohr zelf ‘modderbabies’ noemde, verkocht hij aan toeristen. Ondanks zijn zelf geschapen imago als ‘the Mad Potter’ (Gekke Pottenbakker) nam Ohr zelf zijn kunst wel degelijk serieus. Toch raakte hij na zijn dood een halve eeuw in de vergetelheid, totdat een antiekhandelaar in New Jersey zijn werk ontdekte. Jonge keramisten van de West Coast Ceramists als Robert Arneson herkenden hun eigen tegendraadse figuratieve aanpak in Ohr, en lijfden hem in als hun voorganger. In Ohrs woonplaats Biloxi, Mississippi, is een museum met zijn werk.