Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

ovalen gouden broche, aan voor- en achterzijde bevindt zich een ovalen uitsparing waardoor een open vorm ontstaat Gouden broche bestaande uit een dubbelwandige ovalen vorm, waaruit aan de voorzijde een ruime ovalen vorm is uitgespaard met daarnaast een iets compactere uitsparing in een organische, afgeronde vorm. Aan de achterzijde zijn eveneens twee uitsparingen, maar deze organische vormen zijn anders over het oppervlak verdeeld dan de gaten aan de voorzijde. Hierdoor ontstaat een open sieraad met een gelaagde vorm. De broche van sieraadvormgever Riet Neerincx (Arnhem, 1925 – id., 2012) getuigt van een moderne mentaliteit en een veranderende visie op het sieraad. Het sieraad breekt met de traditionele gedachte dat de broche een drager van edelstenen hoort te zijn. Riet Neerincx behoort in de jaren vijftig en zestig tot de grondleggers van het Nederlandse avant-gardesieraad, samen met andere eigenzinnige ontwerpers van de ‘Arnhemse School’, onder wie Nicolaas Thuijs. Zij vormden een brugfunctie tussen de vooroorlogse, traditionele situatie en de naoorlogse jaren, toen sieraadontwerpers zich steeds meer lieten inspireren door principes uit de beeldende kunst en de traditionele functie en betekenis van het sieraad ter discussie stelden. Riet Neerincx volgt de opleiding edelsmeden bij Frans Zwollo jr. in Arnhem. Zij gaat daarna naar Londen om zich aan de Central School of Arts and Crafts te bekwamen in het ontwerpen van sieraden. Als edelsmid gebruikt Neerincx haar hele loopbaan voornamelijk goud en zilver. Van 1967 tot 1983 was ze werkzaam als conservator toegepaste kunst en vormgeving in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. In deze hoedanigheid heeft zij een lans gebroken voor de in de jaren zestig opkomende generatie van vernieuwende sieraadkunstenaars als Emmy van Leersum en Gijs Bakker.