Collectie-item

De NS onderhoudswerkplaats

Instelling/bron: Heemkundekring De Vrijheijt van Rosendale

Een aantal personen poseert in de onderhoudswerkplaats van de Nederlandse Spoorwegen op het spoorwegemplacement. De namen van deze personen zijn niet bekend. De locomotiefloods aan de Bosstraat werd, naar een ontwerp van G.W. van Heukelom, gebouwd in 1907. De rechthoekige loods heeft met een lengte van 60 en een breedte van 35 meter een oppervlakte van 2.100 m², de hoogte is 16,5 meter. De aangebouwde werkplaats heeft een hoogte van 8,5 meter en een oppervlakte van 2.200m². Na de sluiting van de locomotiefloods in 1957 worden de beide gebouwen 1958 verbouwd tot wagenwerkplaats. In 1979 krijgen de laatste goederewagens onderhoud in deze werkplaats en zijn er plannen om alles te slopen. Deze plannen komen niet tot uitvoering. De loods wordt weer in gebruik genomen als hulpwerkplaats. Ook wordt ze gebruikt als opslagruimte voor het Spoorwegmuseum en Stibans (STIchting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel). In 1994 sluit NS de werkplaats definitief. In 2002 wordt het gebouw, samen met de andere bouwwerken van het stationscomplex uit 1907 benoemd tot Rijksmonument.