Collectie-item

Vrouwenprotest tegen werkloosheid / Hongerprotest

Instelling/bron: Museum Helmond

Het vroege werk van Harmen Meurs (1891-1964) vertoont invloeden van het Expressionisme en het Kubisme. Deze stromingen leert hij kennen tijdens reizen naar Frankrijk. Later wordt zijn werk realistischer en zijn er invloeden te herkennen van de Nieuwe Zakelijkheid. Vanuit een sociale en politieke bewogenheid verbeeldt Meurs in zijn werk regelmatig zijn compassie met het leven van de arbeider. Ook krijgt zijn werk een uitgesproken politieke lading. Als communist betoont hij zich in zijn kunst een fel tegenstander van het nationaalsocialisme. Dit schilderij uit 1935 heeft het vrouwenprotest als thema. De vrouwen protesteren tegen de honger of tegen de werkloosheid. Mogelijk maakt het werk deel uit van een tweeluik. Op het andere deel is het woord ‘honger’ te lezen op een spandoek. De protesterende vrouwen zijn door Meurs duidelijk als groep weergegeven. Ze hebben vergelijkbare kapsels, kleding en dezelfde gezichtsuitdrukkingen. De gezichten lijken door de grove gelaatstrekken en holle ogen op maskers. Ook de vier jongeren op de voorgrond lijken sterk op elkaar. Alleen de voorste, centrale vrouw springt eruit. Dit vanwege haar rode jurk en haar opgeheven arm.