Object

IJzergieter

Instelling/bron: Museum Helmond

In deze pasteltekening gaat alle aandacht uit naar het lichaam van de arbeider. De man is in opperste concentratie aan het werk; zijn aderen en spieren duidelijk zichtbaar door de inspanning. Het gloeiende ijzer zorgt voor een sterk licht-donkercontrast. Pieter de Josselin de Jong (1861-1906) is opgeleid tot historieschilder, maar richt zich vanaf 1893 op de weergave van arbeiders in ijzergieterijen en staalfabrieken. Hij raakt geboeid door het esthetische aspect van de arbeid. Hiermee sluit hij aan bij een tendens in de beeldende kunst waarbij de werkende mens als zelfstandig onderwerp wordt behandeld en niet langer ondergeschikt is aan bijvoorbeeld het landschap of een didactische of symbolische boodschap dient uit te dragen. De werkers in zijn pastel- en krijttekeningen zijn helden en de arbeid wordt op een sterk geïdealiseerde wijze weergegeven. Hij beeldt dit onderwerp uit omdat hij het visueel aantrekkelijk vindt. Zoals hij het zelf zegt: 'de felle arbeid van krachtige lichamen, zwoegend met de berusting van de eenvoudige menschen, zwaar, geweldig… mooi….'