Object

La Cena III

Instelling/bron: Museum Helmond

De Belgische kunstenaar Wim Delvoye maakt in de jaren tachtig schilderingen op goedkope tapijten. ‘La Cena’ luidt de Italiaanse titel van dit exemplaar, ofwel ‘Het avondmaal’. Wie goed kijkt, herkent in de voorstelling binnen de de handvormige uitsparingen in de zachtblauwe en –groene verf het Laatste Avondmaal, één van de belangrijkste fragmenten in het aardse leven van Christus. Specifieker, betreft het een sterk vereenvoudigde, gespiegelde kopie van het beroemde fresco dat Leonardo da Vinci aan het einde van de vijftiende eeuw maakt voor de refter van het Dominicaner klooster Santa Maria delle Grazie in Milaan. We zien alleen de zes apostelen die zich aan de tafeluiteinden bevinden: Mattheüs, Judas Taddeüs en Simon links en Bartolomeüs, Jacobus de Mindere en Andreas rechts. Christus en de andere discipelen heeft Delvoye overschilderd met een bleekroze medaillon voorzien van vogel- en bloemmotieven, dat door zijn grove structuur veel weg heeft van een borduurraam of een gehaakt kleedje. Het beroemde werk van ‘s werelds meest bekende renaissancemeester als kitserig massaproduct en volkse decoratie als uniek schilderij. La Cena III staat bol van de tegenstrijdigheden.