Collectie-item

Onder het melkwoud

Instelling/bron: Museum Helmond

Het kunstwerk bestaat uit drie panelen met dubbele doeken. De doeken zijn heftig beschilderd met groene, blauwe, roze en gele tinten en met een mes opengereten. Samen vormen ze een drieluik met een cirkelvormige, abstracte compositie. Door de sneden in het voorste doek worden de kleuren op het achterste doek zichtbaar. De felle kleuren tegen de witte achtergrond en het kapotgesneden doek zorgen voor een ruimtelijke werking. De niet-beschilderde gedeelten geven een idee van openheid en richten de aandacht op het centrum van de voorstelling. Het werk toont zowel de agressieve en wilde als de poëtische kant van Ansems. De titel van het doek verwijst naar het gelijknamige hoorspel van de Britse dichter Dylan Thomas. In dit hoorspel is de luisteraar getuige van de dromen en diepste gedachten van de inwoners van het denkbeeldige dorpje Llareggub. Behalve deze verwijzing naar de literatuur zijn er schilderkunstige invloeden van Lucio Fontana, Johannes Vermeer en Willem De Kooning zichtbaar in dit spannende drieluik.