Collectie-item

Scheepsw.Gusto,Schiedam

Instelling/bron: Museum Helmond

We zien een abstracte compositie van stapels plaatstaal die met een takel worden gepositioneerd door vijf arbeiders. Cas Oorthuys maakt de foto met de camera pal van boven naar beneden gericht, vanuit het perspectief van de kraanmachinist die de takel bedient. De zon staat hoog aan de hemel en werpt hard licht op de werf. De schaduwen van het plaatstaal veroorzaken een reliëfachtig patroon. In deze foto zijn duidelijk de invloeden te herkennen van de Nieuwe Fotografie, het Bauhaus en het Constructivisme die de jonge Cas Oorthuys begin jaren dertig onderging. Hij was bekend met het werk van avant-gardekunstenaars en grafisch ontwerpers als Paul Schuitema, El Lissitsky en Alexander Rodchenko. Kenmerkend voor de beeldtaal van de Nieuwe Fotografie zijn het gebruik van diagonalen, extreme standpunten, aandacht voor stofuitdrukking en vormbeheersing. Haar beoefenaars streefden naar een haarscherpe weergave van objecten en situaties. Alle grijstonen tussen papierwit en diepzwart moesten aanwezig zijn in de afdruk. In de geest van het Constructivisme en Bauhaus onderstreept de foto de functionaliteit van moderne bouwmaterialen. De foto maakte deel uit van de reportage die Oorthuys maakte voor in het bedrijfsboek De som der delen. Het jubileumboek verscheen in 1962 bij Meijer Pers in Wormerveer ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van scheepswerf Gusto.