Object

Oostduitse meisjes

Instelling/bron: Museum Helmond

Frans Franciscus (1959) schilderde dit doek in de periode kort na de val van de Berlijnse muur, toen er in de voormalige DDR een grote nostalgie naar de communistische heilstaat leefde. De DDR (Deutsche Demokratische Republik, ook wel Oost-Duitsland) bestond officieel van 7 oktober 1949 tot 3 oktober 1990, maar in feite was zij na de val van de muur op 9 november 1989 al opgehouden te bestaan. De DDR stond bekend om haar ongeëvenaarde prestaties bij diverse internationale sportevenementen, waaronder de Olympische Spelen. Sport nam een belangrijke plaats in de Oost-Duitse samenleving in. Sporthelden werden geadoreerd en hadden vele privileges. Er wordt vermoed dat de sporters vaak doping gebruikten (anabole steroïden). Veel sporters spioneerden voor de geheime politie.. Dit schilderij moet ongetwijfeld gezien worden tegen het licht van een grote golf van DDR-nostalgie, die begin jaren negentig de voormalige DDR overspoelt. Maar hoe? Is het een ode aan het Oost-Duitse schoonzwemmen? Of duiken de zwemsters weg voor de nieuwe werkelijkheid? Wat is de rol van de enige vrouw met open ogen en een open mond? En hoe staat Franciscus zelf tegenover de DDR en het herenigde Duitsland? Parodieert hij hier, met het grote formaat en de realistische weergave, het Socialistisch Realisme dat in Oost-Duitsland de toonaangevende schilderstijl was?