Collectie-item

Kruisiging

Instelling/bron: Museum Krona

Gijs Frieling verbeeldt het bovenaardse, het mysterie, de verschijning. Op kleine doeken of op monumentale wandschilderingen, in oplichtende, heldere tinten van eitempera of frescotechniek, schildert hij niet alleen de kruisdood, maar ook het lege graf en de opstanding. Het is het kleurgebruik dat deze kruisiging zo vreemd, zo mysterieus maakt. De horizon verschiet van bloedrood naar zwart, de Christusfiguur is pikdonker, het kruis is groen, net als het bloed- en zweet, dat van Zijn hoofd, armen, borst en benen sijpelt. In het schijnsel van de maan, die de cipressen en hun schaduwen in een fel wit licht zet, hangt Christus aan het kruis, geheel verlaten, alleen nog vergezeld van Maria Magdalena, rood gesluierd en roerloos als een beeld. Duisternis is over de aarde gekomen. Het is dezelfde Maria Magdalena die bij een ander werk van Frieling, Paasmorgen getiteld (MRK inv.nr. 1916), bij het geopende graf met de geopende deur haar armen ten hemel heft, ontzet over het wonder dat heeft plaats gevonden. Het wonder van het Licht dat op aarde is teruggekeerd.