Object

Piëta

Instelling/bron: Museum Krona

Een statische camera toont een binnenplaats met een lange tafel. Hierop zit een figuur van klei, levensgroot, die met moeite overeind wordt gehouden door een vrouw, de kunstenaar zelf. Langzaam verliest zij de macht over de zware kleifiguur, die dreigt om te vallen. Tevergeefs probeert de kunstenaar het beeld heel en daarmee 'in leven' te houden. De video eindigt met een shot van een lege binnenplaats. De titel verwijst naar het traditionele Piëta motief, naar het tragische moment waarop Maria het ontzielde lichaam van Christus in haar schoot houdt en beweent. De pianomuziek, afkomstig uit de film Dracula van Andy Warhol (achterstevoren afgespeeld) versterkt, net als het gebruik van slowmotion, de melancholische stemming. In de tijd dat de video ontstond was de kunstenaar diepgaand geïnspireerd door het onderwerp vampirisme. In dit beeld lijkt ze de rol van dader en slachtoffer op zich te nemen. Eenzelfde dubbelrol is weggelegd voor de toeschouwer: 'Kunst zuigt de emotie, als het ware, uit de toeschouwer en het is die vreugde die de toeschouwer beleeft in een goed kunstwerk', aldus Baerveldt.