Object

Witte bomen aan de Breudijk te Harmelen

Instelling/bron: Stichting Kunstschilder Huib van Vugt

In 1981 ontmoette Huib van Vugt Emile Consten, met wie hij de rest van zijn leven samen zou blijven. Hij liet de drukke hoofdstad achter om bij zijn partner in het landelijke Harmelen in te trekken. Vanaf dat moment werd zijn nabije omgeving een belangrijk motief. Daarbij valt op dat het uitbundige kleurgebruik bleef: een erfenis van zijn verleden als reiziger.

In Harmelen ontstonden de eerste schilderijen met koeien, waarmee het huis van Van Vugt en Consten werd omgeven. Een groot raam in het atelier keek zelfs uit op een weiland met koeien. Dit onderwerp schilderde Van Vugt dan ook rechtstreeks naar de natuur. Toch valt op dat het kleurgebruik en de lichtbehandeling nauwelijks Nederlands aandoen. Dit is zoals gezegd deels te wijten aan de invloed van zijn reizen, maar ook aan Van Vugts drang om schilderijen steeds opnieuw aan te passen. Een foto, genomen in zijn atelier, toont aan dat 'Witte bomen aan de Breudijk te Harmelen' in een eerder stadium voornamelijk bestond uit meer conventionele kleuren: groen- (voor het weiland en de bomen) en blauwtinten (voor de lucht).